Kapitola 7 Kobra a lék na hněv, žárlivost a závislosti

Máte v sobě hněv? Spalte ho hadí silou!

Na východě považují hady za nejmoudřejší zvířata. Jsou uctívaní a není povoleno je zabíjet. Mají mrštnou a velmi dobře pohyblivou páteř, která je zároveň opravdu silná. Had nemá nohy, a pohybuje se právě svou silou a mrštností. Kobra pomáhá léčit celou páteř. Nenajdete lepší asanu pro hluboké svaly kolem páteře. V sanskrtu se jí říká Bhudžangasana. 

Aktivuje Kundalini šakti, hadí sílu, která sídlí v kostrči, první čakře, a vytváří prostor, čistí jej, aby mohla hadí síla popojít zase o kousek výše k páteři. To vše bezpečnou rychlostí, kdy každý z nás pravidelným praktikováním kobry, otevírá řadu svých skrytých, magických schopností. 

Kobra aktivuje nejvíce svadhištana čakru. Čakru, která má oranžovou barvu, sídlí v ní partnerské vztahy a kreativita.

Kobra má několik variant, a my si je v této kapitole ukážeme, stejně jako správné provedení. Kdyby to občas nebyla hra, tak by to nemělo žádný význam pro vás ani pro vesmír. A tak si nakonec ukážeme, jak můžete udělat krásnou kobru na vašem partnerovi. 

A pozor! Pro lidi, kteří jsou velmi hněviví a agresivní je kobra doslova vysvobozením! Pokud budete kobru praktikovat často, uvidíte, jak se vám hněv sám vytratí, ani nebudete vědět jak. Kobra vám otevře sílu obstát v oblasti závislostí. Zvýší vám hrdost, sebevědomí, dodá vnitřní sílu a napojí vás na matku Zemi. Má toho opravdu co nabídnout!

Co vám může přinést?

  • protažení přední strany trupu a posílení zádových svalů, 
  • uvolnění páteře, 
  • velmi dobře působí na ledviny a játra
  • pálí program hněvu, žárlivosti, agresivity a závislostí
  • rozvoj hrudníku, 
  • podpora trávení a vylučování, 
  • aktivujete oblasti jater, ledvin, nadledvinek, 
  • posílíte sebedůvěru, hrdosti, 
  • rozvinete vnitřní sílu
  • asana je zvlášť vhodná především pro ty, kteří mají sedavé zaměstnání. 
  • působí jako prevence proti bolestem zad.

Nedělejte ji v případě, že máte:

problémy s bederní částí páteře (především lokalizovaný výhřez směřující vzad), vysoký krevní tlak, problémy se zápěstími, srdeční potíže, potíže s břišními orgány, těhotenství.

Jak na ni?

Ležíme na břiše, dlaně položíme pod úroveň ramen. Čelo leží na podložce, dolní část od pasu dolů bude celou dobu uvolněné. Prodýchejte celé tělo. 

Zvedáme čelo nejprve od podložky, pracuje krční páteř postupně obratel po obratli zvedejte hlavu, oči se dívají stále nahoru, tedy zvedáme se nejdříve silou zádových svalů bez zapojení rukou. Když už je hlava nahoře a nejde to již výše, poté zapojíme ruce, tlačíme do rukou tlakem do země, pokračujeme ve zvedání těla vzhůru s lokty poblíž tělu do výše (chyba je pokud lokty nejsou u sebe), pupík vždy leží na zemi. Oči stále směřují vzhůru a začněte dýchat do bříška. Nafukujeme bříško, od pasu dolů se snažíme tělo uvolnit. 

Udělejte 5 nádechů a výdechů, poté se položte. Vracíte-li se zpět, pohyb dolů probíhá velice pomalu a přesně naopak, než jste šli nahoru. Při dalším opakování ji zaujměte po minimálně 10 cyklů dechu. 

Můžeme přidat i mantru amrtám a ujají dech.

Pasivní část: Hluboce uvolníme tělo a prociťujeme a pozorujeme tělo, pocity a emoce.


Varianta se spojenýma rukama pro pokročilé

Jedna z těžších variant kobry. Provádějte až po půlroce cvičení nebo tehdy, když jste již jógu dělali dříve. 

Ležíme na břiše, dlaně položíme pod úroveň ramen. Čelo leží na podložce, dolní část od pasu dolů bude celou dobu uvolněné. Prodýchejte celé tělo. Zvedáme čelo nejprve od podložky, pracuje krční páteř postupně obratel po obratli zvedejte hlavu, oči se dívají stále nahoru, tedy zvedáme se nejdříve silou zádových svalů bez zapojení rukou. Když už je hlava nahoře a nejde to již výše, poté zapojíme ruce, spojíme ruce vzadu za tělem, propleteme prsty a ruce tlačíme co nejvýše, pupík vždy leží na zemi. Oči stále směřují vzhůru a začněte dýchat do bříška. Nafukujeme bříško, od pasu dolů se snažíme tělo uvolnit. Opět provedeme nejprve 3, pak 5 a nakonec 10 nádechů a výdechů. 

Mantry

Můžeme přidat i mantru amrtám a udžají dech, znáte z kapitoly 1. A nebo uvnitř sebe mantru só ham a hadí dech.

Pasivní část: Hluboce uvolníme tělo a prociťujeme a pozorujeme tělo, pocity a emoce.


Tip: Hadí dech

Zajímavosti u pozice kobry je tzv. Hadí dech. Udždžájí pránájáma znamená hluboký dech s koncentrací na průběh dýchání v hrdle. V hlubokém spánku přichází tento typ dýchání sám od sebe. Aby se plně projevil jeho účinek, je však třeba dýchat tak zcela vědomě.

Udžájí pránájáma blahodárně působí na celý náš tělesný i duševní stav. Snižuje vysoký krevní tlak a velmi účinně zbavuje tělo i mysl jedovatých látek. Udždžájí pránájáma ve spojení s ašvini mudrou nebo s múla bandhou rozpustí v několika minutách negativní myšlenky, smutek a deprese. Pomáhá při nadýmání, zažívacích problémech, při pocitu nevolnosti, který je způsoben těžce stravitelným nebo zkaženým jídlem. Tato pránájáma rovněž zmírňuje nebo dokonce odstraňuje škodlivé účinky výfukových plynů nebo radioaktivního záření.

Jak na něj?

Nejvíce se její schopnost odstranit jedovaté látky projeví tehdy, provedete-li udždžájí pránájámu s nádechem nosem a s výdechem ústy. Této technice se říká bhudžangini pránájáma - "hadí dech".


Zkuste kobru na vašem partnerovi

Jak na to?